Casa Turistica Istriana

Turistički najrazvijenija županija u zemlji odlučila je da u službi prezentacije svoje najznačajnije “privredne” grane osmisli Kuću Turizma. Smještena u samom centru grada Poreča, ova specifična građevina kako sami voditelji turističke zajednice Istre kažu, jasno se određuje naspram važnosti turizma, te gostima, turistima i lokalnom stanovništvu predstavlja i materijalizira jasnu poruka Istre i njezinog specifičnog Istarskog turizma.

Ovakav zadatak osobno mi je u samom startu bio pomalo nejasan, mogući odgovor pretenciozan, nedovoljno promišljen, izazvan prvenstveno kontradiktornošću pobuda i osjećaja koje u meni ovakva ideja izaziva. Sama želja i potreba turističkih pregaoca za ovakvim pomalo pretencioznim pokazivanjem i ciljanom prezentacijom činila se također nepotrebno forsiranom.

S druge strane osnovna ideja zadatka i potreba za izgradnjom “kuće” kao katalizatora ciljane poruke, učinila mi se silno poticajnom bez obzira na temu koju obrađuje. Sama prilika da se programira i arhitektonski projektira kuća koja manipulira osjećajima, porukama, te ciljano medijatizira stavove svojim posjetiocima, bio je dovoljan razlog da se na kraju posvetimo ovom zadatku.

TLOCRTI

Kuća Turizma svoju osnovnu ideju gradi oko teme građevine kao arhitektonskog “uređaja”, programirane arhitektonske infrastrukture, koja za konačan cilj postavlja realizaciju specifičnog mjesta, jasno označenog i iščitanog kao složeni arhitektonski monovolumen. Kuća Turizma sastavljena je i sklopljena nizom unaprijed pripremljenih, prepariranih elemenata, prostornih sklopova kao arhitektonskih medijatora i prenosioca poruke. Kuća Turizma kao katalizator za iskustvo tjelesnog prolaženja, boravljenja, spoznaje, i proučavanje projektirane poruke Istre.

Arhitektura i organizacija Kuće Turizma predstavlja s jedne strane jednostavan i prepoznatljiv prostorni znak, dok s druge strane njezine prostorne “šupljine” i složena unutrašnjost prikazuju živu i dinamičnu priču. Organizacija kuće na jednostavnim odnosima punog-praznog, tamnog-svijetlog, mobilnog-fiksnog, služenog-služećeg, nosivog-nošenog, definira kuću kao specifičan ali lako upotrebljiv i prepoznatljiv prostor.

Organizacija prostora i položaj “prolazne šupljine” u kojoj se nalaze svi javni sadržaji kuće vodi posjetioca kroz prizemlje, katove i krovnu terasu. Arhitektonska promenada započinje na križanju pješačkih tokova grada koji se sijeku i sastaju u Kući Turizma te putuju promenadom Crvene Istre, susreću svijet Sive, i prostore Bijele Istre koji se na svojim krajevima i pročelju građevine pretvaraju u velike otvore, ekrane, uokvirene poglede na gradske vizure Poreča.

Na posljednjoj etaži Kuće Turizma arhitektonska promenada stvara specifični ambijent koji kulminira rampom-anfiteatrom za ljetne događaje, predavanja, koncerte i okupljanja, te završava pogledom na Poreč i lučicu. Uz ovako komponiranu i slaganu promenadu arhitektura Kuće Turizma udomljuje sve potrebne prateće i služene sadržaje koje su programom i potrebama definirani. Uredi i kancelarijski prostor položen uz šetnicu predstavljaju svojevrsnu metaforu starih gradskih kuća i dućana, usluga položenih uz ulicu, gdje se živost javnog prostora promenade koristi za javne i društvene funkcije, a sadržaj, namjena, usluga svake pojedine kuće-kancelarije omogućuje aktivan rad djelatnika-stanovnika u službi ideje i programa Kuće Turizma, male ali snažno medijatizirane građevine.