Tim Mara, Slike I Riječi

“Volim obično, svakodnevno, preferiram objekte iz našeg urbanog okoliša, namještaj, uređaje, tapete, ljude odjevene u modernu odjeću, povezane u cjelinu preko neke jasno osmišljene priče, svima bliskog događaja složenog i kolažiranog unutar dinamične centralne perspektive.”

“Unatoč mom fokusu na obično, svakodnevno i slikovito banalno, ja sam oduvijek odbijao kvalifikacije vezane uz Pop-Art i radije se vezao uz umjetnost Piera della Francesce. Volim postojanost i trajnost života u novim uvjetima, kao Shakespeare u modernoj odjeći.”

“U hijerarhiji likovnih umjetnosti grafika i sitotisak se obično povezuju s vještinom ili tehnikom. Iako je to često upravo tako, moj je posao uvijek bio više o idejama nego o mediju.”

“Od samog početka stvaranja svoje umjetnosti bio sam zainteresiran za optičku, vizualnu percepciju, a ne za pokazivanje manualne i tehničke sposobnosti. Htio sam samo i isključivo pričati priče.”

“Uvijek sam sebe vidio kao filmaša koji smišlja i izvodi printeve. Nisam htio napraviti umjetnički komad koji se oslanja samo na manualnu vještinu. Kada radite film onda snimate, pripremate vizure, uređujete ih i montirate, ali ih nikada ne dodirujte, iako ste u njihovo stvaranje uključeni emocionalno i intelektualno. Oduvijek sam htio slikati na taj filmski način.”

“Oko nas događao se pop-art, svi su printali, tiskali slike, fotografirali svakodnevne objekte, ali ja sam bio zainteresiraniji za slike i prizore u umjetnosti Velásqueza i Vermeera. Ti njihovi motivi imali su za mene mnogo više veze sa slikarstvom i umjetnošću. Iako sam koristio suvremene i lako čitljive motive, te pokušavao razgovarati s osobom koja gledala sliku, to niti jednog trena nije značilo da se moji printevi i slike odnose na kolaže Richarda Hamiltona.”

“Oduvijek sam u svojim radovima težio sposobnosti da reproduciram bilo kakav materijal, objekt, atmosferu, ugođaj, a da pritom da pritom crno-bijela slika i prizor sadrži do 50-60 slojeva različitih tonova i posebnih nanosa boja.”

“U mojim slikama print je slika, a precizno izrezana i zalijepljena fotomontaža je crtež.”

“Jedna od najvažnijih prednosti sitotiska kao medija je ta da možete svoju umjetnost istovremeno pokazivati na mnogo mjesta. Zbog same prirode procesa rada ovo je jako popularna metoda rada, namijenjena prvenstveno mnogima, prije nego nekima.”

“Printanje i sitotisak impliciraju reprodukciju i umnažanje, a proizvodnja i izrada ovakve umjetnosti podrazumijeva inovaciju. Između ova dva pola mnogo je prilika za dobro i zanimljivo stvaranje.”

“Moja politika kao profesora i učitelja na The Royal College of Art nije stvaranje režima. Režim podrazumijeva dominaciju jedne osobe i njegovog viđenja umjetnosti, dok se u mojem slučaju edukacija isključivo vezuje uz tehniku izvođenja printeva i sitotiska. To je medij i polje unutar kojeg se moj student izražava. Ja ga o tome samo podučavam i nesebično podržavam.”

“Uvijek se na tehničkoj razini iznenadim koliko je novih mogućnosti i pogleda na umjetnost stvari koje su stare više od 500 godina. Novi procesi, novi fenomeni, a stare tehnologije i tehnike, neizmjerno su sposobne odgovoriti na brojne izazove koji se oko nas događaju.”

Tim Mara

Arhitektura Instalacija – Instalacija Arhitekture

Kada vaša kuća sadrži takav kompleksan sustav odvoda i dovoda, cijevi, kanala, ulaza i izlaza zraka, žica i svjetala, kada je kuća prekrcana kuhinjskim aparatima, pećima, sudoperima, odvodima smeća, hi-fi, audio, antenskim sustavima, zamrzivačima i grijačima raznih vrsta, kada kuća sadrži toliko mnogo servisa i uređaja koji podržavaju život i aktivnosti u kući postavlja se pitanje čemu kuća onakvu kakvu danas poznajemo? Da li bi kuća danas mogla ostati bez ikakve pomoći i asistencije arhitekture zidova? Reyner Banham “A Home is not a House” (Art in America #2, 1965)

Arhitektura maloga stana, višestambene zgrade, obiteljske kuće, hotela, bolnice, rodilišta, mrtvačnice, muzeja, galerije, vrtića, škole, vojarne, shopping centara, kina, tvornice, skladišta, sportske dvorane, bazena i kupališta uvjetovana je instalacijama raznih vrsta. Mogli bi konstatirati da je projektiranje danas, projektiranje instalacijama. Projektiranje instalacijama je također potpuno uvjetovano i traženo. Projektiranje instalacijama je potreba, nužnost, zakonska, administrativna, pravna i legislativna obveza. Projektiranje instalacija je kreativno. Manipulacija temperaturom, vlažnošću, podacima raznih vrsta, koeficijentima, atestima, zakonima i pravilnicima čini projektiranje instalacijama silno zanimljivo. Moderiranje fizikalnim, kemijskim, audio, vizualnim, olfaktornim i taktilnim parametrima čini projektiranje instalacija trajno uzbudljivo.

C_GIF_600px

…..termotehničke instalacije, instalacije grijanja, instalacije hlađenja, instalacija izmjene zraka, instalacija dovoda zraka, instalacija odvoda zraka, instalacija ventilacije kuhinje, instalacija ventilacije plinskog spremnika, instalacija odvoda kondenzata, rekuperatorska instalacija, instalacija bazenske tehnike, instalacija bazenskih filtera, instalacija bazenskih pumpi, instalacija pumpi za cirkulaciju vode, instalacija bazenskog preljeva, instalacija grijanja benzenske vode, instalacija kompenzacijskog bazena, instalacija diesel agregata, instalacija lož ulja, instalacija dimnjaka, instalacija detektora opasnih tvari i plinova, instalacija termostata…..

Kućne instalacije, instalacijski sklopovi, aparati, uređaji, strojevi, pribor, oprema, gotovi elementi i komponente spremne za upotrebu čine projekt ostvarivim, jasnu ideju prostora mogućom, a konačnu materijalizaciju promjenjivom i potpuno kontroliranom. Projektiranje instalacija podrazumijeva znanje i kontinuirano obnovljive informacije. Projektiranje instalacija je vještina, složena igra koja zahtjeva dijagramski način razmišljanja, shematski pogled na stvarnost, apstraktan pogled na složeni svijet puteva, tokova, prolaza, izlaza, ulaza, preklapanja, sklapanja, prodora instalacijskih sklopova. Instalacije su infrastruktura kuće, instalacije su poput krvnih žila, instalacije su putevi, instalacije su tokovi, instalacije su živci i neuroni suvremene arhitekture.

Bazen Vukovar_02

…..elektrotehničke instalacije, instalacija elektroenergetskog napajanja, instalacija mjerenja, instalacija prekidača, instalacija utičnica, instalacija izjednačavanja potencijala, instalacija rasvjete bazena, instalacija rasvjete dvorane, instalacija rasvjete svlačionica, instalacija panika rasvjete, instalacija sigurnosne signalizacije, instalacija strukturnog kabliranja, instalacija računalne mreže, instalacija gromobrana, instalacija kabelske televizije, instalacija video nadzora, instalacija zvučnika, instalacija dekorativne rasvjete, instalacija video ekrana, instalacija takmičarskog semafora, instalacija vanjske rasvjete, instalacija reflektora vanjskog plivališta, instalacija rasvjete parkinga, instalacija rampe, instalacija izdavanja karata…..

Neke instalacije imaju jaku fizičku pojavnost, neke su gotovo pa nevidljive. Neke instalacije čujemo, neke vidimo, neke gledamo, neke instalacije gledaju nas. Instalacije osjećamo, neke samo njušimo. Neke od instalacija ugrađujemo, ostavljamo slobodne, neke skrivamo. Instalacije, ma kakve one bile, snažno definiraju prostor kojeg projektiramo. Instalacije su plastične, gumene, PVC, poliuretanske, najlonske, čelične, bakrene, aluminijske, pocinčane, keramičke, betonske, titanske, kevlar, instalacije su rijetko drvene i papirnate. Instalacije se proračunavaju, crtaju, pišu, kalkuliraju, programiraju, testiraju, atestiraju, puštaju u probni rad. Neke instalacije rade povremeno, neke se instalacije aktiviraju u slučaju nužde, panike, havarije ili uzbune. Neke instalacije kontinuirano rade i nikada se ne gase. Instalacije se mijenjaju, nadograđuju, zamjenjuju novim komponentama i dijelovima. Instalacije se kontinuirano usklađuju s novim zahtjevima i propisima.

bazen-ostalo-04

…..hidrotehničke instalacije, instalacija vodovoda, instalacija kanalizacije, instalacija otpadnih voda, instalacija slane vode, instalacija slatke vode, instalacija odvodnje oborinskih voda, instalacija grijača protiv smrzavanja, instalacija hidrantske mreže, instalacija sprinklera, instalacija vodoskoka, instalacija bazenskog gejzira, instalacija protustrujnog plivanja, instalacija navodnjavanja, instalacija separatora masti i ulja, instalacija za desalinizaciju i dekalcifikaciju vode, instalacija protuprovale, instalacija detektora pokreta, instalacija protupožarnih detektora, instalacija električnih dizala, instalacija pokretnih traka, instalacija transportne platforme, instalacija kuhinjskih aparata, instalacija caffe bara, instalacija multimedije, instalacija pozornice, instalacija mikrofona…..

Pored klasičnih kućnih instalacija, instalacija vezanih uz vodu, plin, dizel gorivo, električnu energiju, grijanje i hlađenje, tu su instalacije vezane uz nove medije i digitalne sustave koji uvode dodatnu kontrolu i nadzor“pametnih instalacija”. “Pametne Instalacije” pozicionirane su izvan odnosa služenog i služećeg. One su teže uočljive, prostiru se svugdje i ne slijede logiku arhitekture. One postoje, ali se ne vide, one služe, ali nisu direktno obslužene, one se kontinuirano rasprostiru i nisu vezane uz konstrukciju i koordinatni sustav građevine. “Pametne instalacije” non-stop serviraju, bez vidljivih oblikovnih i fizičkih uvjetovanosti. Pametne instalacije su više od potrebe. Projektiranje pametnih instalacija je i stvar prestiža. Smart, komfor i održivost definirani medijima te dodatno pojačani digitalnim instalacijama otvaraju nove mogućnosti, bacaju u zaborav stare odnose i eliminiraju ustaljene hijerarhije.

Bazen Vukovar_01

Start-Up Objekti, Organizacijski Oblici i Blockchain Prostor Simon Dennya

Da je moguće precizno istraživati, kritički se odnositi i uvjerljivo reprezentirati fenomene globalnoga društva, te pritom biti duhovit, zabavan, doziranim humorom komunicirati zajednici osjetljive i veoma ozbiljne teme, a istovremeno ne zapasti u trivijalnu, banalnu i pojednostavljenu interpretaciju teme kojom se bavimo, jasno i upečatljivo nam prikazuje rad berlinskog umjetnika, rođenog Novozelanđanina Simona Dennya.

Kada Denny priča za televiziju ili YouTube kanal, daje intervju portalima i novinama, ili u svojim komentarima jasno progovara o ozbiljnim, i za neke kritičare globalnog poretka, zabrinjavajućim temama i fenomenima, on ne gubi duh i izraz koji se više veže uz poslovnog ili financijskog analitičara, korporativno-tehnološkog groupiea, ili osnivača startup kompanije. Njemu nije nikakav problem razgovarati i komentirati u časopisu “Vogue” o veoma neizvjesnim, i za većinu ljudi slabo poznatim temama kao što su “global governance”, “distributed ledger” and “blockchain”.

Ova otvorena i veoma komunikativna pozicija koja otvara i tumači brojne prikrivene i ne posve razjašnjene teme, područja i tehnologije o kojima većina intelektualaca i znanstvenika paranoizira kao konačnoj propasti čovječanstva, Simon Denny prevodi u jednako tako zavodljive jasne i svakom bliske prostorne instalacije, objekte i umjetničke uratke. “Mislim da moj Fan-Art, zabavna umjetnost koju proizvodim, predstavlja jednostavan način da ispričam istinitu priču, te ljudima pružim šire i lakše razumijevanje različitih vizija bliske budućnosti.”, kaža Denny u jednom razgovoru.

U svojoj izložbi “Blockchain Future States” koju posljednjih godina postavlja u brojnim muzejima širom svijeta, Simon priča i analizira temu Blockchaina. Prostor umjetničke galerije koristi kao oltar na kojeg postavlja objekte, svojevrsne ready-made skulpture sastavljene od plastičnih, kartonskih, polikarbonatnih, najlonskih objekata, printeva i postera. Na njima i preko njih Denny prikazuju glavne aktere i vizionare blockchaina, decentralizirane beze transakcija koju koristi kriptovalutu bitcoin, opisanu u svim medijima kao “budućnost interneta”.

Denny u svoju izložbu uvlači lik i djelo kompjuterskog znanstvenika Craiga Wrighta koji je uveo kriptiranu valutu pod lažnim imenom, pseudonimom Satoshi Nakamoto. Ovo ime je složenica koja je originalno predstavljalo Asha, glavnog lika iz Pokemona, te japanskog filozofa iz 17-og stoljeća Tominaga Nakamota koji je otvoreno kritizirao Budizam i Konfucionizam. Tu su i drugi likovi, ekonomistica Blythe Masters, CEO kompanije Digital Asset Holdings, investitor i financijski stručnjak Balaji S. Srinivasan, CEO Bitcoin startup 21 Inc, i programer Vitalij Buterin, suosnivač kriptovalutne kompanije Ethereum. Svi ovi likovi i njihove zanimljive osobne priče, djela i izumi koje su donijeli na svjetlo dana, uhvaćeni su u prostoru galerije, na objektima, kartama i mapama igre Risk, koju sada i u ovom slučaju projektira Simon Denny.

Simon Denny vješto manipulira, komentira i kombinira elemente popularne digitalne kulture, startup ekonomije i poduzetničkog duha. Na svojim uradcima s berlinske izložbe pod naslovom “Disruptive Berlin” izlaže radove koji predstavljaju njegov osebujni “snapshot” berlinskog tech-startup ekosistema. Inspiriran energijom, stilom i brzom promjenom dionika, njihovog jakog utjecaja na ekonomiju, te promjenama koje izazivaju male, ali silno agilne tvrtke i mladi kreativni ljudi.

Poremećaj koji se vidi u naslovu izložbe svugdje je prisutan u današnjem svijetu poduzetništva i globalne ekonomije, tako da “Disruptive Berlin” reprezentira portret visoko motivirane zajednice, načine njihovog života, rada i trgovine u Berlinu, ali i širom umreženog i medijima spojenog svijeta. Izložba je zapravo prezentacija istraživanja o fenomenu kojeg ova zajednica proizvodi na kulturnom, vrijednosnom, ideološkom, retoričkom, vizualnom sadržaju i imageu kojeg generiraju i svijetom prenose.

U projektu i izložbi istraživanja pod nazivom “Products for Organising” Denny analizira i prezentira odnose moći hijerarhije unutar digitalnog i cyber prostora. Od precizne analize povijesti organiziranja i strukturiranja moći unutar tehnologije do prikaza hakerskih tehnika, raznih pojedinaca i skupina koja je tijekom posljednjih desetljeća snažno obilježila aktivan i subverzivan odnos ljudi naspram tehnologije. Ovaj dio objekata, tekstova, maketa i podataka Simon Denny izlaže unutar okvira i polica koje se koriste u server sobama i instalacijama data centara.

Pored polica s materijalom hakera Denny izlaže skulpture koja gradi na bazi jasne arhitektonske prezentacije građevina, istražujući formalne aspekte i oblikovne karakteristike organizacija kao što su Agile Software Development i Holacracy self-management organizacije. Analizirajući i prezentirajući “Apple” upravnu zgradu prstenastog oblika, istražujući rad GCHQ ili Z.E. Pass smartphone app, smještenih i organiziranih unutar jasnih hijerarhija, inspiriran njihovom arhitekturom, radom, razmišljanjem, dijagramima, tablicama, Simon Denny zavodljivo prikazuje njihov jasan koncept nastanka, sudjelovanje u strukturiranju odnosa moći vezanih uz medije, financije, bankarstvo, organizaciju, nadzor, prijenos i čuvanje podataka.

Bilo da radi izložbu o razvoju kompanije Samsung ili istražuje odnos video igrica i nadzora podataka, svi prikupljeni i jasno oblikovani elementi, poruke, dijagrami i logotipovi lebde i plutaju unutar skulptura, objekata i arhitekture Simona Dennyja. Svjetleće reklame, plazma ekrani, kablovi, led lampice, plexi i plastični komadi sklapaju se u neočekivane ready-made skulpture.

Umjetnički rad za Simona Dennyja je također jasan i odgovoran posao. Mnogi principi rada i svijeta koje zatiče u zajednici “entrepreneurshipa” izgledaju mu vrlo aktualni i društveno relevantni. Vrijednosti povezane s poduzetništvom izgledaju bliske njegovom stavu i načinu rada. Visoko motivirani ljudi s visokorizičnim, prekarnim, neizvjesnim idejama, utopijama pokrenutim u garažama i podrumima, pomiješani s visokim stupnjem učinkovitosti te najvišim standardom misli. Što bi moglo biti ljepše?