Neka Cvate Tisuće Cvjetova

Mogućnosti dizajna te uloga umjetničkog eksperimenta svoj osnovni smisao i dodanu vrijednost pronalazi prvenstveno u moderiranju stavova i istraživanju percepcije javnosti kojima se oblikuje budućnost tehnologija i njezin tijesan odnos s prirodom i društvom. Drugim riječima, otvoreni dizajn i umjetnički eksperiment može, smije i treba precizno istraživati odnose i nove mogućnosti unutar bio, techno, medijske i eko budućnosti, prije nego što se one nekontrolirano dogode pred svima nama. Istraživanja i aplikacije ovakvih otvorenih, javnih eksperimenata potencijalno trebaju pridonijeti osmišljavanju novih i drugačijih normi, propisa, stavova i moralnih sudova koji osiguravaju humanu i svakako poželjnu budućnost.

Projekti i istraživanja u polju bio-tehnologija kroz primjere umjetničko znanstvenog tandema BCL (Shiho Fukuhara i Georg Tremmel), eksperimentalnog umjetnika Eduarda Kaca te dizajnersko znanstvenog tima francuskog dizajnera Mathieu Lehanneura i harvardskog profesora biotehnologije David Edwardsa, jasno i veoma otvoreno ispituju granice i odnose između etike i marketinga, tržišta i održivosti napretka, GMO tehnologije i morala. Neovisno o tome da li se radovi kreću unutar poetskog i filozofskog kruga, neočekivanog i drugačijeg dizajna namijenjenog osvajanju novog i drugačijeg tržišta, ili pak svojim otvorenim, subverzivnim i potpuno angažiranim istraživanja neočekivano spajaju BIO i GMO laboratorije s javnošću, svi ovi projekti na specifičan način demistificiraju postojeći svijet skrivenih laboratorija, ali jednako tako propituju i licemjerje javnosti suočene s temama sadašnjosti i bliske budućnosti.

Projekt Zajedničko Cvijeće (Common Flowers / Flowers Common) eksperimentalnog studija BCL temelji se na istraživanju i modificiranju prvog komercijalno dostupnog GMO cvijeta, plavo-ljubičastog Moondust karanfila. Ovaj cvijet razvijen je i stavljen na tržište od strane japanske tvrtke Suntory Ltd. poznatog proizvođača alkoholnog, bezalkoholnog pića i piva, a razvijen u suradnji s Australskom tvrtkom Florigene koja je sredinom 90-ih godina radila na brojnim istraživanjima vezanih uz genetsku modifikaciju cvijeća. Moondust karanfil je prvi komercijalno dostupan GMO proizvod namijenjen isključivo estetskoj potrošnji. Za razliku od prethodnih GMO proizvoda poput rajčica, kukuruza, pšenice, GMO karanfili se ne koriste kao hrana za ljude, niti životinje, te tako zaobilaze potencijalno štetne rasprave i senzacionalističku buku u raznim medijima. Biljka i njegovi transgeni se ne smatraju dijelom hranidbenog lanca te su stoga u neku ruku “ekološki sigurni”.

“Zajednička Cvijeća” iz BCL laboratorija rastu kao tehnički klonovi, kao nove biljke stvorene iz običnih, kupljenih rezanih cvjetova za bukete, koristeći pritom poznate, legalne metode uzgoja biljnog tkiva, te svima dostupne tehnike cijepljenja korištene za rast biljnih stanica i biljnog tkiva u sterilnim uvjetima. Polako umiruće rezano cvijeće plavo-ljubičastog Moondust karanfila donosi se natrag u život pomoću DIY / Uradi Sam metode biotehnološke procedure i tretmana koje uključuju svakodnevni pribor i svima dostupan materijal. Budući da se Moondust karanfili službeno ne smatra štetnim, nije protuzakonito pustiti ga u okoliš. Umjetnici su ga stoga odlučili osloboditi, te plavi GMO karanfil uzgojiti u svom prirodnom okruženju – na otvorenom. Ova akcija postavlja pitanja o stanju intelektualnog vlasništva, vlasništva i autorskih prava, pitanja koja okružuju biohakiranja biljaka. Zajedničko Cvijeće (Common Flowers) čini ovo cvijeće dostupno kao zbilja “zajedničko cvijeće” te daje biljci pristup u prostore gdje može rasti sretno kao Flower Commons, samoodrživ izvor za zajednička, svima dostupna cvijeća.

Sa druge strane umjetnik i istraživač Eduardo Kac, poznat po kloniranju fluorescentnog zeca, izvodi svoj rad “Natural History of the Enigma”. To je umjetnički eksperiment koji uvodi novi oblik života, života koji je sam stvorio pod nazivom “Edunia”. To je genetski modificirani cvijet koji predstavlja hibrid njega samog i cvijeta petunije. Edunia izražava i prikazuje svoj specifični DNK isključivo kroz svoje crvene cvjetne žile. Razvijen između 2003. i 2008. godine, a prvi put izložen od 17 travnja – 21 lipnja 2009 u Muzeju Weisman Art, u Minneapolisu, ” Natural History of the Enigma ” obuhvaća veliku javnu skulpturu, print fotografije i pripadajući opis rada.

Novi cvijet Petunije kojeg Edvard umjetnički promišlja, te precizno i organizirano proizvodi, rezultat je prvenstveno djelovanja i kreativnog promišljanja unutar polja molekularne biologije. Takav specifičan cvijet ne nalazi se nigdje u prirodi. Edunia ima crvene vene na roza laticama i Edvardov gen izražen u svakoj stanici vena, gen koji proizvodi specifičan protein u žilama cvijeta. Gen je izoliran i sekvencioniran iz krvi umjetnika.

Pozadina ružičaste latice na kojoj se crvene vene mogu vidjeli, podsjećaju na njegovu ružičasto bijelu boju kože. Rezultat ove molekularne manipulacije je specifičan cvat koji stvara živu sliku ljudske krvi koja teče kroz vene novoga cvijeta. “Prirodna Povijest Enigme” kako navodi i sam umjetnik, predstavlja razmišljanja o novim mogućnostima i vidovima bliskosti života među različitim vrstama. Ona koristi crvenilo krvi i crvenilo biljne vene kao pokazatelja zajedničke baštine u širem spektru života. Kombinirajući ljudski i biljni DNK u novom cvijetu, na vizualno dramatičan način ostvarena je bliskosti života između različitih vrsta.

Francuski dizajner Mathieu Lehanneur, i profesor na harvardskom sveučilištu David Edwards pokrenuli su proizvodnju dizajniranih uređaja za filtriranje zraka koji koristi žive biljke za pročišćavanje zraka u zatvorenom prostoru. Pročišćivač zraka, nazvan Andrea, predložen je kao koncept još prije nekoliko godine kada je predstavljen u Muzeju moderne umjetnosti (MoMa) u New Yorku, u sklopu izložbe Design and the Elastic Mind. Nakon dvije godine razvoja i testiranja, Andrea danas ide u otvorenu prodaju.

Taj jednostavni, neočekivani, ali i silno duhovito oblikovani pročišćivač zraka koristi svakodnevno, sobno bilje za filtraciju zagađenog zraka. Od kada je prije dvije godine dizajniran njen konačni izgled Andrea sada prolazi kroz stroge testove kako bi se osigurala njezina savršena učinkovitost, te omogućilo ovom inteligentno projektiranom sustavu da iskorači u stvarni svijet, svijet svakodnevne upotrebe predmeta za bolji život. Od listopada 2009. godine Andrea se prodaje u SAD-u kod svih većih distributera kućne opreme i pribora za vrt, od Frontgatea preko Hammacher Schlemmera i Amazona.