Idis Turato — Delta 5, Rijeka, Hrvatska — idis@turato.hr

Grad Leptir, 2003-2012

Bavljenje arhitekturom i projektiranjem omogućuje niz poticajnih načina djelovanja i prenašanja poruka. Htjeli mi to sebi priznati ili ne, sve oko nas je danas neka vrsta planiranog i organiziranog projekta. Arhitekt je stručnjak koji je obučen da projektira, manipulira, dovodi u odnose i sukobljava razna stanja, sustave, prostore, ambicije, emocije, istine i stavove. To nam daje mogućnost da trajemo kroz vrijeme te analiziramo i projektiramo različite slojeve društva i prostora oko nas. Živimo i djelujemo u vremenu “arhitekture nakon oblika” te se naše polje djelovanja kao arhitekata translatira u veoma kreativno polje projektiranja “arhitekture sustava”. Danas, više nego ikad prije, legitimna su djelovanja u veoma širokom spektru projekata, što nam daje mogućnost realizacije i djelovanja putem raznolikih “arhitektonskih avatara”. Istinito i stvarno je, jest, ili postaje, ono što dosljedno i precizno promišljate i projektirate. Egzistencijalistička autentičnost i njen pogled na stvarnost i vrijeme stvar je prošlosti.

U petak 30. 11. 2012. godine otvoren je Zagrebački Salon Arhitekture. Na toj revijalnoj izložbi realizacija i projekata koji su nastali u posljednje četiri godine, izložio sam između ostalog Grad Leptir, projekt kojeg sam u jednom dijelu radio zajednički sa slikarom Damirom Stojnićem, temeljem njegovog dugogodišnjeg istraživanja skulpture i crteža u suvremenoj umjetnosti. Taj specifičan, meni iznimno drag i poticajan projekt započeo je točno prije 10 godina te ga možemo promatrati i analizirati kroz 3 zasebne faze ili poglavlja. Svako poglavlje čini autonomnu konceptualno-artističku cjelinu, te predstavlja zaokružen i promišljen projekt. Njime se predstavlja i opisuje osobna priča autora Damira Stojnića i iskustvo djelovanja u vremenu. To je priča o idejama i transpoziciji misli u suvremenoj arhitekturi i umjetnosti te utjecaju umjetnosti i misli umjetnika na mogućnosti planiranja i prezentacija grada budućnosti. Prikaz svih dijelova, koji su poput filmskog omnibusa pokazani na ovogodišnjem Salonu, predstavlja zaokruženu cjelinu projekta i tri odvojene faze, koja također govori o iskrenom i nesputanom zajedničkom radu niza ljudi i suradnika, unutar različitih medija, različitih pogleda na autorstvo, ideje, inspiracije, te nivoa i modela prezentacije i utjecaja na društvo, vrijeme i prostor. Govori o mogućnosti rada i nadogradnje misli, te njezine objektivizacije i prezentacije u različitim medijima suvremenog društva

Poglavlje 1

Akademski slikar Damir Stojnić tijekom 2003 i 2004. godine u jednom napuštenom istarskom kamenolomu započinje izradu svojih gorećih skulptura.” Atelieri vatre”, kako ih je sam nazvao, zapravo su prostorne instalacije, crteži kamenom kojim se definiraju granice i obrisi likova leptira ili nekih drugih odabranih bića, unutar kojih se postavljaju drva i granje iz obližnje šume. Dolaskom sumraka započinje paljenje tako izvedenih crteža-skulptura u goruće krijesove. Niz gorećih buktinja stvara vatreni arhipelag unutar prostora zaravnatog platoa kamenoloma. S obližnje litice cijeli se proces snima video i foto zapisom te bilježi sve faze akcije i događaja. Tijekom noći, kada se vatra stiša, pred gledateljem i umjetnikom prikazuju se zadivljujući likovi leptira crtanih žeravicom. Žeravica, vidljiva isključivo u potpunu mraku, svojom granulacijom podsjetile su Damira Stojnića na zvijezde, zvjezdane staze i likove na zvjezdanom nebu. Isijavajući crtež čini da tamni prostor koji ga uokviruje izgleda još tamniji, poništavajući time ograničenost trijade (x, y, z) prostornih dimenzija, generirajući osjećaj bestežinskog, bezdimenzionalnog stanja. Često mu se činilo kako sam kaže, da iako ih promatram s povišenog mjesta, gledajući prema dolje, oni zapravo lebde, poput sablasne flamiforme. Video i fotografije ovog projekta izloženi su prvi puta točno 09.09.2009. na 10-tu godišnjicu galerije “Ghetto” u Splitu, gdje su vatreni crteži izloženi s radovima slikarice Aliete Monas i konceptualnim umjetnikom Slavenom Sumićem, članom danas legendarne grupe umjetnika iz 60-ih; “Crveni Peristil”.

Poglavlje 2

Ubrzo nakon izložbe u Splitu jedne sunčane subote Damir Stojnić pokazuje mi slike gorećih leptira. Ostao sam zapanjen prizorom. Lik leptira Damira je podsjećao  na neki čudni grad slikan noću iz aviona. Pokazao sam Damiru meni najdraži prikaz grada i arhitekture, autora Juliusa Shulmana, fotografiju kuće Stahl gdje se vidi osvijetljeni Los Angeles noću. Odlučeno je da se temeljem Stojnićeve ideje napravi projekt i da žeravica iscrta naš novi grad. Namjera je bila da od fotografije motiva leptira koji izgara, po istim konturama, isprojektirati zamišljeni grad. Dakle, žeravica, po toj novoj formulaciji, predstavlja gradska svijetla koja gore. Uvažavajuću strukturu njezine granulacije unutar crteža, krenulo se po tom jednostavnom obrascu raspoređivati ulice, trgove i blokove zgrada. Preko fotografije dimenzije 70×100 cm razvučen je paus papir te je umjetnik krenuo u projekt. Inicijalni nacrt izveden je prostoručno, kao crtež, grafika. Nakon ove faze i detekcije punog i praznog odlučeno je pretočiti konture zgrada i ulica u kartu, DWG arhitektonski crtež, CAD tehnikom karakterističnom za arhitekte i prostorne planere. Izvesti mapu grada kako bi sve skupa čim više sličilo uobičajenim planovima, kartama gradova, GUP-ovima Prostornim Planovima Gradova i Općina.

Uzeti su elementi- dijelovi, isječci Hrvatskih gradova Rijeke, Zagreba, Zadra, Šibenika, Splita, Dubrovnika, Osijeka, Pule, Varaždina, Šibenika te je započeto kolažiranje Grada-Leptira prema prethodno izvedenom crtežu. U završnoj fazi svi dijelovi crteža sklopljeni su i precrtani putem Auto-Cada u precizan DWG crtež te pohranjen kao file, projekt za daljnji razvoj, crtanje i printanje. Crno bijeli print linijskog crteža uramljen je, stavljen u drveni okvir i prikazan tijekom 2010. godine u Veneziji na izložbi grafika Damira Stojnića.

Poglavlje 3

U toku crtanja i modeliranja grada te nakon niza razgovora, promišljanja, daljnjeg razvoja i transpozicije ideje, predložio sam da plan grada napravimo kao ortofoto prikaz grada, kopirajući i lijepeći dijelove orto foto fotografija visoke rezolucije kvartova istih gradova složenih u novi sklop. Tako nastalom gradu-projektu pridodat je stvarni pejzaž, planine, rijeke, jezera, šume, travnjaci, pašnjaci, kopiran sa zbirke karata u mom arhitektonskom birou. Izvedena je fotografija, prikaz grada, kao nešto što izgleda kao da zaista postoji negdje na zemaljskoj kugli. Sama ta izvedba potaknula je Damira da mi u jednom trenu u mailu i tekstu kojeg je napisao za jedan arhitektonski časopis iskreno kaže: “….sve što je izmišljeno na neki način već postoji i tendira vlastitoj konkretizaciji..”. Na kraju, sjetio se i jedne vanvremenske teze koju je kažu osmislio navodno Albert Einstein koji kaže da je imaginacija bitnija od znanja.
Ortofoto print s projektom grada u prirodnom okolišu, te dodatna karta izvedena ovom prilikom kao prikaz namjene površina tipično za GUP-ove gradova ili općina su kao dvije zasebne karte i prikazi izloženi tokom 2012. godine na XI. Trijenalu Hrvatskog kiparstva.

Na kraju prošle godine ortofoto slika Grada Leptira za kraj je ubačena u interaktivnu simulaciju Google Earth sučelja te prikazuje posljednju kartu kao konačnu prezentaciju i simulaciju naše nove odabrane stvarnosti. Danas se sve faze ovog nadahnjujućeg projekta nalaze u mom birou na Delti u Rijeci,  postavljene na zid ispred stola za pijenje kave i razgovor o projektiranju. Projekta koji ne može stati, projekta koji nema granica kao ni sama misao. Projekt koji potiče svih, pa i čitaoce ovog teksta, na nove zaključke i ideje. Na zidu, poredana s lijeva na desno, stoje uspravno: fotografija Stojnićevog projekta iz davne 2003. godine, dimenzija 70×100 cm, printana na aluminijskoj ploči s prikazom gorećeg leptira, zatim uokvireni crno-bijeli crtež iz  2009. godine, dimenzije 70×100 s iscrtanim gradom leptirom te plazma ekran iz 2012. godine, dimenzije 70×100, s interaktivnim Google Earth prikazom Grada Leptira.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>